Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk.
Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.
Témata: 1.) Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově 2.) Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii) 3.) Socializace rodinná a/vs. školní 4.) Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti 5.) Učení, typy učení, teorie učení 6.) Vztah žáků k poznání a motivace k učení 7.) Individuální versus skupinový kontext učení 8.) Pedagogická komunikace 9.) Vztah rodiny a školy 10.) Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping 11.) Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj 12.) Předškolní a školní instituce v současném diskursu