Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu.
Témata: 1.) Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky 2.) Mateřská škola jako instituce a pospolitost 3.) Vztah mateřské školy a veřejnosti a PR 4.) Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy 5.) Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele 6.) Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce 7.) Právní problémy předškolního vzdělávání 8.) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu 9.) Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu 10.) Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí 11.) Mise-Vize a strategie školy a cesta k jejímu naplňování 12.) Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů