Integrovaný předmět seznámí studenty s pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu, a to jak v oblasti dovedností předcházejících čtení a psaní, tak v oblasti dětské literatury. Seminář si klade za cíl rozvíjet interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstovat u nich vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka s ohledem na výběr kvalitní dětské literatury.
Studenti analyzují vybranou literaturu pro děti předškolního věku, reflektují výběr literatury vhodný pro práci s knihou v mateřské škole, uvědomují si roli intertextovosti v literatuře pro děti, navrhují a reflektují vybrané mediální činnosti pro děti předškolního věku a uvádějí klady a zápory vybraných časopisů pro děti předškolního věku s důrazem na rozvoj čtenářských strategií vedoucích k hlubšímu porozumění textu a rozvoji myšlení. Seminář je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky.
Témata: 1.) Prolínání druhů umění a předčtenářství - prolínání slova a obrazu, práce s ustálenými prvky, ilustrací 2.) Původní a adaptované pohádky, disneyovské adaptace klasických pohádek 3.) Role intertextovosti v literatuře pro děti 4.) Reklama a její vliv na děti předškolního věku 5.) Mediální činnosti v předškolním věku 6.) Média v literatuře pro děti předškolního věku 7.) Současné trendy v dětské literatuře – interaktivní knihy – jejich typologie, výzvy a rizika 8.) Časopisy pro děti předškolního věku 9.) Čtení versus čtenářství, čtenářská gramotnost a pregramotnost 10.)Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí