1. Why literature in the EFL? (definitions of ‘literature’, the specificity of ‘literature’, L2 literature in the EFL classroom). Analysis of present-day English textbooks focussing on literary texts.2. Why teach literature? (literature as a resource language competence and literary competence, etc.); peer-teaching.3. Approaches to teaching literature in L2 class, text selection, simplification and graded readers; peer-teaching.4. New trends and innovations in the Czech curriculum; peer-teaching.5. Literature and Experience (the process of reading; teacher-centred and student-centred literature classes).6. Materials design and lesson planning: Novels and short stories; peer-teaching.7. Materials design and lesson planning: Poetry; peer-teaching.8. Materials design and lesson planning: Plays; peer-teaching.9. Developing Ss´s reading skills, motivation, peer-teaching.
10. Issues in the testing of literature, work-sheets to guide pupils in their reading; peer-teaching.
Cílem kurzu je seznámení s novými metodickými postupy pro práci s cizojazyčnými literárními texty ve výuce anglického jazyka, tj. v souladu s principy didaktiky anglického jazyka, novými kurikulárními dokumenty, ale také specifickými aspekty literatury. Studenti se naučí vyhledávat a zpracovávat vhodné autentické texty tak, aby rozvíjeli nejen komunikativní kompetence žáků, ale i jejich motivaci k osvojení anglického jazyka, kulturní povědomí a estetické cítění.
Náplní seminářů je příprava textů odpovídajících věku, jazykové úrovni a zájmu žáků (od říkadel, básní, až po delší prozaické útvary či práce s překladem).