Teoretický přehled témat v oblasti růstové a vývojové antropologie, evoluční antropologie a genetiky, paleoantropologie, historické antropologie, primatologie (zejména lidoopi).
· Rozbor RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva biologie člověka (potažmo antropologie) k předmětu přírodopis/biologie/geologie/popř. dějepis a průřezovým tématům
· Rozbor RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva primatologie (s důrazem na lidoopy) k předmětu přírodopis/biologie a průřezovým tématům
· Rozbor RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva genetiky a biochemie k předmětu přírodopis/biologie a průřezovým tématům
• Základní obecně biologické, biochemické a genetické pojmy pro základní a střední školu a základní tématiky genetiky obecně a genetiky člověka pro základní a střední školu.
• Jaké tématiky a pojmy jsou důležité pro evolučně a geneticky zaměřenou výuku biologie člověka – pro ZŠ a SŠ
• Definovat biologii člověka z hlediska jeho evoluce, biochemických procesů a regulací a genetiky; Význam biochemie a genetiky pro výuku biologie jako celku a specielně pro výuku biologie člověka
• Jak uchopit genetiku člověka, aby byla nahlížena jako téma „antropologické“, genetika neandrtálců např.
• Co by se mělo ve výuce genetiky člověka a jeho evoluce z problematiky antropologie? Jako příklad funkce mechanismů současné genetiky a biochemie, existují i výzkumy řady dalších skupin savců, vysvětlit regionální formování genomu současných lidských populací se formoval regionálně s příměsemi ostatních lidských forem, neandrtálců a denisovanů, včetně genomu postupného formován í genomu evropských populací.
Analýza dostupných učebnic s tematikou evoluční antropologie, genetiky a primatologie (s důrazem na lidoopy)
· Praktické využití a ukázky určitých metody výuky vhodné pro výuku antropologie
· Práce s informačními zdroji a pomůckami vhodné pro výuku antropologie, genetiky a morfologie člověka
· Kritické hodnocení textů z oblasti sociobiologie člověka, kulturní antropologie, evoluční antropologie
· Projektová výuka tematiky antropologie
· Příprava učitele na výuku z oblasti antropologie
Seminář se bude zaměřovat na nejnovější trendy v oblasti růstové a vývojové antropologie, evoluční antropologie a genetiky, paleoantropologie a historické antropologie, primatologie – zejména na současné výzkumy lidoopů, a také behaviorální antropologie a genetiky. Studenti budou seznámeni i s trendy v dalších oblastech antropologie a morfologie významných pro výuku.
Zvláštní důraz bude přitom kladen na učivo antropologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP, metody a formy výuky antropologie a morfologie člověka, dostupné učebnice a informační zdroje pro výuku antropologie, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce antropologie a morfologie člověka, a v neposlední řadě přípravu učitele na výuku antropologie a morfologie člověka z hlediska významu moderních trendů v jednotlivých oblastech antropologie. Cílem je seznámit studenty s nejnovějšími trendy v oblasti růstové a vývojové antropologie, evoluční antropologie a genetiky, paleoantropologie a historické antropologie, primatologie a získání potřebných znalostí a dovedností pro výuku antropologie na ZŠ a SŠ.
Cílem je i transformace poznatků a ideí do oblasti didaktiky biologie. 1. Růstová a vývojová antropologie – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku 2.
Evoluční antropologie a evoluční genetika – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku, paleoantropologie a historická antropologie – současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku 3. Primatologie –současné výzkumy primátů a zejména lidoopů a jejich význam pro výuku antropologie 4.
Genetika, biochemie a molekulární biologie; paleogenetika a populační genetika 5.Behaviorální antropologie - současné poznatky, klíčové aspekty pro výuku, význam molekulární fyziologie pro výzkumy chování. Sociobiologie člověka 6.
Vztah biologiecké a sociální antropologie a jejich význam pro výuku antropologie a biologie člověka 7. Analýza RVP ZV a RVP G antropologie a biologie člověka z hlediska obsahu učiva předmětu ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie/geologie a v průřezových tématech 8.
Analýza ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva antropologie a biologie člověka v tematických plánech 9. Analýza učebnic z hlediska obsahu učiva antropologie a biologie člověka 10.
Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku antropologie 11. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku antropologie a biologie člověka 12.
Příprava učitele na výuku antropologie a biologie člověka.