Student dosavadní znalostizískané v ppředmětu Didaktika českého jazyka I a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.
Tématem semináře bude učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.
S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:
ŽákČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměruČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmůČJL-9-2-02 rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémechČJL-9-2-05 využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace ČJL-9-2-06 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí ČJL-9-2-07 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:
Žák- v písemném projevu dodržuje zásady pravopisu a s oporou příruček řeší složitější případy; účinně využívá možností grafického členění textu- v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu - ve svém projevu uplatňuje znalosti tvarosloví a slovotvorných a syntaktických principů českého jazyka - využívá znalostí o větných členech a jejich vztazích, o aktuálním členění výpovědí a o druzích vět podle záměru mluvčího k vhodnému vyjádření myšlenky, k účinnému dorozumívání, logickému strukturování výpovědí a k odlišení záměru mluvčího - v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny - používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu- při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence
Obsahově se disciplína didaktika českého jazyka II soustředí na rozvoj komunikační kompetence žáka na základě uvědomělého osvojení zákonitostí jazykového systému v oblasti syntaxe, lexikologie a sémantiky a slovotvorby, a to na 2. i 3. vzdělávacím stupni. Budou rozvíjeny praktické dovednosti studentů v oblasti didaktických a psychodidaktických kompetencí učitele: studenti získají další vědomosti potřebné pro výuku ČJ na ZŠ a SŠ, osvojí si dovednosti potřebné pro tuto činnost (dokáží analyzovat vyučovací činnost svou i kolegů, připravit komplexní rozvahu didaktického postupu pro vybranou partii učiva).
Budou analyzovány konkrétní výukové situace. Těžiště činností je ve a) ve vlastní produkci didaktických postupů, b) studentských mikrovýstupech a jejich analýze, c) rozvoji poznatkové báze a didaktické znalosti obsahu.