Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků).
Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost.
V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují.
Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty.
Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují.
Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.
V zimním semestru bude seminář probíhat online - virtuální místnost najdete pod tímto odkazem: https://cesnet.zoom.us/j/95622438564
Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.