datum
Téma
Programové teze texty samostudium
Středověký hrdinský epos (chansons de geste)
Kontext starých hrdinských skladeb – obl. románská vs. germánská. Vazba textů na mytologii, legendu a dějinné události. Různost dochovaných rukopisů a existence cyklů.
Píseň o Rolandovi (+ E. Auerbach) 1.3
Lyrika od trobadorů k Villonovi
Kurtoazní inspirace v proměnách. Trobadorský rejstřík a formy. Stilnovismus.
J. Rudel, F. Pertrarca, F. Villon (+ L. Spitzer) 12. 4.
Dvorský román. Cervantesův Don Quijote
Látky (matières). Vývoj žánru a jeho reinterpretace u Cervantese.
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha (+ V. Černý) 26. 4.
Renesance?
Svět jako řád (katedrála, mystika). Promýšlení tělesnosti a duše, prožitek lapenosti ve smyslovém světě a v hříchu, perspektiva věčnosti a otázka lidské svobody.
Dante: BK (Peklo, Ráj), G. Boccaccio: Dekameron, G. Pico: O důstojnosti člověka (+ G. Duby) 10. 5.
Renesance!
Inspirace komicko-realistická a zdůraznění individuální jedinečnosti. Otázka poznání, jeho možností a limitů (středověká scholastika, sumy, Tomáš Akvinský).
N. Machiavelli: Mandragora, B. Cellini: Vlastní životopis, F. Rabelais: Gargantua a Pantagruel (+ L. Spitzer) samostudium
Shakespeare
Rozpětí dramat mezi tragikou a komikou, barokním stylem a bezprostředností promluvy atd. Tradice překládání S-a u nás od J. V. Sládka k Hilskému a Joskovi.
Hamlet (+ T. S. Eliot)
Anotace: Tento jednosemestrální magisterský seminář se (jako součást třísemestrálního kursu) snaží postihnout dynamiku vývoje evropských literatur mezi středověkem a raným novověkem. Evropskou literaturu středověku budeme sledovat optikou hrdinského eposu a dvorské kultury.
Dále se pokusíme postihnout rozhodující impulsy italské provenience: renesanci, humanistický klasicismus a baroko. Budeme reflektovat vývoj žánrového spektra, jednotlivé autorské osobnosti světového formátu (zde především Dante, Cervantes a Shakespeare), ale i pohledy na člověka, klíčové hodnoty a v neposlední řadě hrdiny velkých příběhů naší civilizace, jak je jednotlivé epochy nasvítily (Roland, Don Quijote, Hamlet, postava pícara).
Přednášející poskytne základní orientaci v konkrétní problematice (v programu níže viz „téma“ a „programové teze“). Součástí sylabu je poměrně obsáhlá elektronická čítanka (v programu níže viz „texty“).
Studenti se systematicky seznámí nejen s primárními texty, ale na příkladech konkrétních studií také s domácí i zahraniční tradicí jejich kritického promýšlení (v programu níže viz „+texty“ v závorce). Spíš než na znalostní penzum je kurs zaměřen na rozvíjení čtenářských kompetencí, cílené budování citlivosti pro různé typy historických literárních textů a na procvičování argumentačních a interpretačních postupů.
Důraz je mj. kladen na soustavnou četbu a samostatnou práci s textem. Kurs bude probíhat v MS Teams a jeho součástí je elektronick á čítanka.
Kurs je zakončen zápočtem.