datum
Téma
Programové teze texty samostudium
Středověk ý hrdinský epos (chansons de geste)
Kontext starých hrdinských skladeb – obl. románská vs. germánská. Vazba textů na mytologii, legendu a dějinné události. Různost dochovaných rukopisů a existence cyklů.
Píseň o Rolandovi (+ E. Auerbach) 1.3
Lyrika od trobadorů k Villonovi
Kurtoazní inspirace v proměnách. Trobadorský rejstřík a formy. Stilnovismus.
J. Rudel, F. Pertrarca, F. Villon (+ L. Spitzer) 12. 4.
Dvorský román. Cervantesův Don Quijote
Látky (matières). Vývoj žánru a jeho reinterpretace u Cervantese.
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha (+ V. Černý) 26. 4.
Renesance?
Svět jako řád (katedrála, mystika). Promýšlení tělesnosti a duše, prožitek lapenosti ve smyslovém světě a v hříchu, perspektiva věčnosti a otázka lidské svobody.
Dante: BK (Peklo, Ráj), G. Boccaccio: Dekameron, G. Pico: O důstojnosti člověka (+ G. Duby) 10. 5.
Renesance!
Inspirace komicko-realistická a zdůraznění individuální jedinečnosti. Otázka poznání, jeho možností a limitů (středověká scholastika, sumy, Tomáš Akvinský).
N. Machiavelli: Mandragora, B. Cellini: Vlastní životopis, F. Rabelais: Gargantua a Pantagruel (+ L. Spitzer) samostudium
Shakespeare
Rozpětí dramat mezi tragikou a komikou, barokním stylem a bezprostředností promluvy atd. Tradice překládání S-a u nás od J. V. Sládka k Hilskému a Joskovi.
Hamlet (+ T. S. Eliot)
Individual seminars take place over a specific text. Their aim is to strengthen the orientation of students in literary history in the European and world context, and then their interpretative and critical abilities.
Within the three-semester course "World Literature I to III", students will learn the canonical texts of our civilization from the Middle Ages to the twentieth century. World Literature I deals with the period from the Middle Ages to the end of the 18th century.