Charles Explorer logo
🇨🇿

Světová literatura II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNC2L112A

Sylabus

dr. Soukupová Tematické bloky:

1) Romantismus jako kulturně-historická epocha i transhistorický pojem: charakteristické rysy romantismu, literární žánry, postavy, témata, zobrazení přírody, romantická tragika i ironie, preromantismus (Sturm und Drang, J. W. Goethe, F. Schiller, J. G. Herder)

2) Německý romantismus a jeho nábožensko-mystická povaha, romantický anarchismus, hororová povídka (Novalis, L. Tieck, W. H. Wackenroder, F. Hölderlin, H. Heine, E. T. A. Hoffmann aj.)

3) Francouzský a anglický romantismus, varianty historického románu a proměny titánství G. G. Byron, S. T. Coleridge, W. Wordsworth, P. B. Shelley, W. Scott, A. Dumas, V. Hugo, F. R. de Chateuabriand aj.)

4) Specifické rysy ruského a polského romantismu (A. S. Puškin, M. J. Lermontov, A. Mickiewicz)

5) Postromantismus a nástup realismu: absurdita romantismu a grotesknost sentimentalismu (G. Flaubert, Stendhal)

6) Realismus a naturalismus v literatuře a výtvarném umění: sociologické a kulturní předpoklady realismu a naturalismu, otázka zobrazení, psychologizace postav (H. de Balzac, G. de Maupassant, G. Flaubert, É. Zola, F. M. Dostojevskij, A. P. Čechov, L. N. Tolstoj, H. Ibsen, M. Twain)

7) Pozitivismus v umění, filozofii a umělecké kritice (H. Taine, É. Hennequin)

8) Francouzští prokletí básníci, anglický a francouzský dandysmus, nástup dekadence, symbolismu a impresionismu (Ch. Baudelaire, P. Verlain, A. Rimbaud, Th. Gautier, J. B. d´Aurevilly aj.)

9) Ontogeneze modernismu, modernity a moderny, předstupně avantgardy: vymezení pojmů v rámci sociologických, uměleckých a kulturních proměn na konci

19. století dr. Pelánová   datum téma Programové teze Texty

11.

10. +18. 10 Úvod do předmětu. Montaigne Žánr eseje a jeho vývoj u Montaigne. Náboženské války a vratkost světa. Křesťanský stoicismus jako lék proti nejistotě. O výchově dětí, O umění rozmlouvat     (+ E. Auerbach)

25.

10. Baroko – úvod. Barokní evropská lyrika Významné žánry. Manýrismus, petrarkismus. Vztah k renesanci, proměna světonázoru, hodnot životních i uměleckých. Michelangelo, T. Tasso, W. Shakespeare, G. Herbert, J. Donne, P. Fleming (+ V. Černý)

29. 11 Pikareskní román Postava pícara, koncept odkouzlení (desengaño) a problém poznání světa. Síla ducha a význam ostrovtipu. Quevedo: Život rošťáka (licenciát Cabra)   (+ L. Spitzer, J. Stromšík, R. Alewyn)

6. 12 +13.

12. Klasicismus – úvod. Drama Normativnost klasické poetiky (kritika Corneillova Cida od J. Chapelaina, poetika N. Boileaua). Racine: Faidra nebo Molière: Misantrop   (+ J. Pelán, J. P. Kučera) samostudium Osvícenství Víra v rozum, dějinný optimismus a představa organického pokroku. Anglický deismus. Nástup „měšťanského“ umění v Německu. Diderotova (a Lessingova) teorie umění. Pojem génia. Voltaire: Candide Goethe: Metamorfóza rostlin         (+ Diderot) 20

12. Vývojový román

18. století Defoe, Fielding, Sterne; volná esejističnost a instance vypravěče bez nutnosti pravděpodobnosti a realistického efektu či sevřeného děje (potenciální alegoričnost, modelovost). Zdokonalení ctnosti a kompromis se světem jsou možné. Goethe: Vilém Meister / L. Sterne: Život a osudy blahorodého pana Tristrama Shandyho

3.

1. Román v dopisech Postava-typ: člověk a svět (Laclos). Nástup nové citovosti ve

2. pol.

18. stol.:  Rousseauova Nová Héloïsa, Goethův Werther. Laclos: Nebezpečné známosti samostudium Goethův Faust Výstavba dramatu, charakter a dvojnictví hlavních postav F. a Mefistofela, epizody (Markétka, Helena, sestup k Matkám, stavba hráze).         (+ Pokorný a kol., Anderegg)

Anotace

dr. Soukupová

Předmět je koncipován jako seznámení se základními díly světové literatury (poezie i prózy) konce 18. a dlouhého 19. století s přihlédnutím k jednotlivým uměleckým směrům, proudům, tendencím či soudobým aktuálním tématům. Cílem semináře by mělo být ohledávání způsobů, jak díla vznikající v odlišném historickém i kulturním kontextu zpřístupnit a přiblížit dnešním čtenářům. Vývoj světové literatury – od preromantismus, přes jednotlivé „romantismy“, realismus až k symbolismu a dekadenci – bude vsazen do relevantních historických souvislostí, ať již společenských, politických, ideologických či filozofických. Zohledněny budou i paralely či analogie mezi literaturou a výtvarným uměním, hudebními díly či filmem. V rámci semináře budou prakticky využity a ověřeny koncepty literární teorie (smrt autora, zacházení s časem, chronotopy, otázka vypravěče, kompoziční techniky aj.). dr. Pelánová

Kurs představuje evropskou novověkou literaturu od Montaignových Esejí ke Goethovu Faustovi. Seznámíme se se střídáním epoch literárněhistorických: od manýrismu, přes baroko a klasicismus až k osvícenství a racionalismu 18. století. Porozumění textům, jejichž interpretace je těžištěm seminárních setkání, se opírá jednak rámcově o znalost historickou (náboženské války a jejich společenský dopad, budování evropských absolutistických monarchií, vzestup měšťanského stavu apod.) a potom a především o porozumění proměnám historické poetiky, o znalost žánrů a případně také konkrétní motiviky a topiky (výrazně u barokní poezie). Na této základně se budeme snažit coby poučení čtenáři a v příslušném historickém kontextu prožít přínos velkých figur, jako jsou Montaigne, Shakespeare, Racine nebo Goethe.