dr. Soukupová Tematické bloky:
1) Romantismus jako kulturně-historická epocha i transhistorický pojem: charakteristické rysy romantismu, literární žánry, postavy, témata, zobrazení přírody, romantická tragika i ironie, preromantismus (Sturm und Drang, J. W. Goethe, F. Schiller, J. G. Herder)
2) Německý romantismus a jeho nábožensko-mystická povaha, romantický anarchismus, hororová povídka (Novalis, L. Tieck, W. H. Wackenroder, F. Hölderlin, H. Heine, E. T. A. Hoffmann aj.)
3) Francouzský a anglický romantismus, varianty historického románu a proměny titánství G. G. Byron, S. T. Coleridge, W. Wordsworth, P. B. Shelley, W. Scott, A. Dumas, V. Hugo, F. R. de Chateuabriand aj.)
4) Specifické rysy ruského a polského romantismu (A. S. Puškin, M. J. Lermontov, A. Mickiewicz)
5) Postromantismus a nástup realismu: absurdita romantismu a grotesknost sentimentalismu (G. Flaubert, Stendhal)
6) Realismus a naturalismus v literatuře a výtvarném umění: sociologické a kulturní předpoklady realismu a naturalismu, otázka zobrazení, psychologizace postav (H. de Balzac, G. de Maupassant, G. Flaubert, É. Zola, F. M. Dostojevskij, A. P. Čechov, L. N. Tolstoj, H. Ibsen, M. Twain)
7) Pozitivismus v umění, filozofii a umělecké kritice (H. Taine, É. Hennequin)
8) Francouzští prokletí básníci, anglický a francouzský dandysmus, nástup dekadence, symbolismu a impresionismu (Ch. Baudelaire, P. Verlain, A. Rimbaud, Th. Gautier, J. B. d´Aurevilly aj.)
9) Ontogeneze modernismu, modernity a moderny, předstupně avantgardy: vymezení pojmů v rámci sociologických, uměleckých a kulturních proměn na konci
19. století dr. Pelánová datum téma Programové teze Texty
11.
10. +18. 10 Úvod do předmětu. Montaigne Žánr eseje a jeho vývoj u Montaigne. Náboženské války a vratkost světa. Křesťanský stoicismus jako lék proti nejistotě. O výchově dětí, O umění rozmlouvat (+ E. Auerbach)
25.
10. Baroko – úvod. Barokní evropská lyrika Významné žánry. Manýrismus, petrarkismus. Vztah k renesanci, proměna světonázoru, hodnot životních i uměleckých. Michelangelo, T. Tasso, W. Shakespeare, G. Herbert, J. Donne, P. Fleming (+ V. Černý)
29. 11 Pikareskní román Postava pícara, koncept odkouzlení (desengaño) a problém poznání světa. Síla ducha a význam ostrovtipu. Quevedo: Život rošťáka (licenciát Cabra) (+ L. Spitzer, J. Stromšík, R. Alewyn)
6. 12 +13.
12. Klasicismus – úvod. Drama Normativnost klasické poetiky (kritika Corneillova Cida od J. Chapelaina, poetika N. Boileaua). Racine: Faidra nebo Molière: Misantrop (+ J. Pelán, J. P. Kučera) samostudium Osvícenství Víra v rozum, dějinný optimismus a představa organického pokroku. Anglický deismus. Nástup „měšťanského“ umění v Německu. Diderotova (a Lessingova) teorie umění. Pojem génia. Voltaire: Candide Goethe: Metamorfóza rostlin (+ Diderot) 20
12. Vývojový román
18. století Defoe, Fielding, Sterne; volná esejističnost a instance vypravěče bez nutnosti pravděpodobnosti a realistického efektu či sevřeného děje (potenciální alegoričnost, modelovost). Zdokonalení ctnosti a kompromis se světem jsou možné. Goethe: Vilém Meister / L. Sterne: Život a osudy blahorodého pana Tristrama Shandyho
3.
1. Román v dopisech Postava-typ: člověk a svět (Laclos). Nástup nové citovosti ve
2. pol.
18. stol.: Rousseauova Nová Héloïsa, Goethův Werther. Laclos: Nebezpečné známosti samostudium Goethův Faust Výstavba dramatu, charakter a dvojnictví hlavních postav F. a Mefistofela, epizody (Markétka, Helena, sestup k Matkám, stavba hráze). (+ Pokorný a kol., Anderegg)
World Literature II.
The lecture will acquaint students with the development of literature, literary and artistic criticism during the 19th century, ie from the end of the Enlightenment, the transition of sentimentalism to preromantism and subsequently will focus on individual blocks: European romanticism, postromantism, realism and naturalism, genesis of modernism, neo-romanticism streams in art. The lecture will focus on individual national forms of individual artistic movements and streams, as well as individual authors and analyzes of their selected works. The lecture will also be based on theoretical and philosophical concepts accompanying, influencing and defining the essence of poetics and aesthetics, the essence of creation and perception of the creative act of individual artistic and cultural streams. Of course, the social context will not be left as well. Analogously to the 19th century literary ferment, the development of fine arts will be taken into account, especially in the field of painting, where mutual parallels between literature and works of art will be indicated.