Jedná se o integrovaný předmět, tato disciplína navazuje na OPNC3L013A Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a rozšiřuje ji o základní informace z vývojové psychologie s přihlédnutím k žákům ohroženým školním neúspěchem, o základní poznatky didaktiky cizího/druhého jazyka (žáci s OMJ) a ze speciální didaktiky českého jazyka a literatury pro žáky s SVP a žáky nadané.
1. Vývojověpsychologická teorie, pojmosloví, druhy postižení, specifika žáků s SVP a žáků nadaných, legislativa, možnosti intervence, poradenství
2. Typologie žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením
3. Specifika kognitivních procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků nadaných a žáků s dvojí výjimečností ve vztahu k jazykovému vzdělávání
4. Žáci s OMJ, pojmosloví oboru – jazyk mateřský (L1, L2), jazyk cizí, jazyk druhý, výchozí / referenční jazyk, cílový jazyk, mediační (zprostředkující ) jazyk, metajazyk, interference = negativní transfer x pozitivní transfer; teorie nabývání jazyka; rozvoj čtenářských dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem
5. Jazyková politika Rady Evropy – popisy jazyků, SERR, referenční popisy, Evropské jazykové portfolio, CEFR - deskriptory; historie oboru;
6. Základní historické rámce speciální didaktiky pro žáky s SVP
7. Komparace přístupů k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu; vzdělávání nadaných žáků v České republice (stav a legislativa)
8. Úvod do speciální didaktiky žáků s SVP (problematika přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky českého jazyka a literatury s ohledem na specifické aspekty práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané)
9. Modifikace vyučovacích metod a metod hodnocení práce žáků s ohledem na potřeby žáků s SVP a žáky nadané - propedeutika k předmětu Didaktika českého pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané
10. Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané
11. Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti
12. Terepeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými
13. Možnosti školní jazykové výchovy při recepci literárních textů u žáků s SVP