Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika českého jazyka pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNC3C033A

Anotace

Jedná se o integrovaný předmět - disciplína zúročí a specifikuje obecné teoretické i praktické informace získané v předmětu Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a během náslechové praxe a konfrontuje je s odborným řešením didaktických situací. Seznámí studenty s možnostmi didaktického řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ, nabýváním dalšího jazyka jako komunikačního kódu, výukovým prostředím, postupným pronikáním cizince do „nového“ jazyka, začleňováním žáků cizinců do tříd v české škole a metodami práce v multietnické třídě; zaměří se na praktická řešení konkrétních didaktických problémů v práci s žákem s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami a s žáky nadanými. Témata:

1. Zásady didaktického konstruktivismu v jazykové výuce žáků s SVP a žáků nadaných (principy vnitřní diferenciace výukových cílů a aspekty individualizace v jazykového vyučování)

2. Principy podnětné didaktické komunikace v hodinách českého jazyka u žáků s SVP; učitel a žák s SVP (asistent pedagoga a jeho funkce ve výuce ČJ); zásady podnětné didaktické komunikace se žákem nadaným

3. Specifické obsahy ve výuce českého jazyka dle konkrétní SVP: Jazyková výchova, komunikační a slohová výchova v minimální doporučené úrovni - analýza základních kurikulární dokumentů s přesahem k návrhům vlastních didaktických transformací učiva v kontextu běžné třídy

4. Speciálně didaktické pomůcky a kompenzační pomůcky ve výuce českého jazyka u žáků s SVP; možnosti nápravných opatření na střední škole

5. Specifické struktury učebních úloh a cvičení u jednotlivých skupin žáků s SVP a žáků nadaných, způsoby dílčích modifikací a úprav

6.-7. Způsoby didaktické transformace konkrétních obsahů jazykového učiva obtížných pro žáky s SVP směrem k rozvoji jazykových a komunikačních schopností a s ohledem na charakter speciální vzdělávací potřeby žáků, a to v rovině: a) foneticko-fonologické, b) morfologicko-syntaktické, c) lexikálně-sémantické, d) pragmatické

8. Způsoby hodnocení a klasifikace žáků s SVP v českém jazyce v kontextu doporučení PPP a SPC; reflexe možných úprav rozsahu a obsahů vzdělávání českém jazyce na základě absolvované náslechové praxe

9. Vyučovací metody žáka s OMJ: metody přímé, nepřímé i smíšené: gramaticko-překladová metoda (i v modifikacích: lexikálně-překladová metoda, geneticko-srovnávací metoda), metoda přímá, metoda zprostředkující, audioorální/audiolingvální metoda, audiovizuální metoda, metoda situační, komunikační metoda, aktivizující metody (tvůrčí psaní, projektové vyučování)

10. Učebnice češtiny pro cizince, práce s učebním textem

11. Sociokulturní kontext výuky češtiny pro žáky cizince, frazeologie, idiomatika

12. Akviziční korpusy v práci učitele českého jazyka a literatury, jejich využití pro cílený rozvoj jazykové gramotnosti a komunikační kompetence.