Jedná se o integrovaný předmět, cílem semináře je prohloubit dovednosti studentů z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického.
Obsahem kurzu je rozbor 6 kanonických děl. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty, 3 dny před vystoupením zaslané vyučujícímu. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 6 knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.
Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut.
Studenti musí při přípravě referátů spolupracovat, aby referáty typu 1 a 3 byly v souladu s referátem druhým, hlavním.
Na semináři jsou diskutovány otázky zpřístupnění kanonických děl pro žáky se speceiální vzdělávacími potřebami a žáky nadané (audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; úprava textů pro žáky se SVP, specifika
čtenářství u neslyšících žáků a problematika upravovaných textů).
Splnění předmětu předpokládá studium doporučené odborné literatury v rozsahu, aby byl student schopen interpretovat, formulovat nosnou myšlenku literárního díla, jeho didaktický potenciál a diferenciaci úkolů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané, pracuje se s gradovanými úlohami, aby každý žák četl a pracoval na úrovni svého maxima.