Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.
1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.
2. Historický základ oboru
3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce
4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky
5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu
6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí
7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky
8. Čítanky a učebnice na SŠ/
2. stupeň ZŠ,
9. Formativní hodnocení v literární výchově,
10. Moderace nad výkony žák ů (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami),
11. Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku českého jazyka a literatury
12. Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ,
13. Poezie - výzkumy její recepce u žáků na
2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na
2. stupni ZŠ a na SŠ.