Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky.
Osnova: 1. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu školské legislativy, diagnostický vs. intervenční přístup, úloha školy ve vzdělávání žáků se SVP.
Podpůrná opatření 1.-5. stupně, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Nejčastější kategorie žáků se SVP (žáci se specifickými poruchami učení a chování, žáci s poruchami autistického spektra, žáci v pásmu lehkého mentálního deficitu aj.) - příčiny, projevy žáků, dopady vývojových poruch do výuky českého jazyka 2.
Psycholingvistika a didaktika českého jazyka s přihlédnutím k žákovi se SVP 3. Žák se SVP na 2. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání 4. Žák se SVP na 3. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů p ři řešení jeho zvládání 5. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. stupni 6.
Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 3. stupni Těžiště výuky bude spočívat vedle teoretického poučení v práci s konkrétními žákovskými komunikáty vytvořenými v hodinách českého jazyka na ZŠ a SŠ.