Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology of Cyberspace

Class at Faculty of Education |
OPND1Q130B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah kurzu

1. Úvod do kyberpsychologie: definice a předmět výzkumu; základní pojmy: kyberprostor a jeho psychologické charakteristiky, virtuální svět, virtualita vs. realita vs. augmentovaná realita, systém, HCI (human computer interaction) a CME (computer mediated environments), zkoumaná témata

2. Psychologické změny uvnitř kybeprostoru: charakteristika vlivů a dopadů na kognici, emoce a chování; flow fenomén; shrnutí specifik a přínosu „pobytu“ v kyberprostoru pro vývoj a výchovu

3. Počítačem mediovaná komunikace a sociální interakce online: sociální sítě, aplikace, fóra, blogy, youtube kanály, videohry, vytváření skupin a jejich dynamika; hierarchie a skupinová koheze, virtuální socializace

4. Online identita: online persona v kontextu „offline“ osobnosti; intimita a anonymita; utváření online vztahů

5. Děti, dospívající a virtuální světy: koncept „digital natives“; specifika vlivu ICT na současné i minulé generace; demografické informace o uživatelích; druhy komunit a jejich produktivita; zhodnocení dopadů na výukový proces

6. Online vzdělávání a učení prostřednictvím digitálních technologií: vzdělávací simulace, edutainment a e-learning: vysvětlení pojmů, digitální gramotnost; učební styly v kontextu stylů herních, zhodnocení odlišností a dopadů na efektivitu výuky

7. Učitelé a (digitální) technologie: diskuse o roli učitele v digitálním věku

8. Vztahy online: přátelství, partnerské vztahy, sexuální chování online

10. Kontroverzní témata okolo digitálních technologií: agresivita, závislost, kyberšikana, obtěžování, kyberzločin; technologie a generační střet; výchovná doporučení

11. Soukromí online

12. Gamifikace, volný čas a zábava: videohry, platformy, žánry; motivace hráčů; vliv na školní prospěch a dovednosti; „gamifikace“ školství

Annotation

The subject Psychology of Cyberspace introduces to a very recent discipline of applied psychology called cyberpsychology. The course aims to connect findings of cyberpsychology with a context of education and leisure activities of contemporary children and adolescents.

It focuses on a reflection of trends in the era of digital learning and student’s future teaching career. The subject follows the structure of foreign textbooks and courses with the addition of emerging topic of virtual (game-like) and real-world overlap.

This topic is further explored during lectures on gamification of education, digital gaming, entertainment software in education (edutainment, serious gaming), identity development in cyberspace, or controversial topic of internet gaming disorder.