Sylabus:
Přednášky
Dějiny, minulost, dějepis
Kolektivní paměť/paměti
Didaktika jako předmět
Cíle historického vzdělávání v 21. století
Historická paměť, historické vědomí a škola
Aktéři v dějepise: učitel, žáci, sbor, rodiče
Semináře
Minulost, paměť a dějiny z pohledu školního dějepisu
Sociální rámce kolektivní paměti české společnosti
Kritické myšlení a historické myšlení: specifika historického a občanského vzdělávání
Didaktika dějepisu v 21. století: koncepty a modely
Rámcové vzdělávací programy
Kurikulum a skryté kurikulum: teorie a praxe výuky dějepisu
Cíle historického vzdělávání
Struktura vyučovací hodiny – náslech na ZŠ, SŠ
Dějepis a učitelé dějepisu
Žáci a rodiče ve výuce dějepisu
Reflexe zkušeností z náslechu
Reflexe zkušeností z náslechu
Cílem předmětu je seznámení studentů s oborem školní didaktiky dějepisu, vymezení cílů tohoto oboru a základní orientace v problematice historické kultury. Studenti se seznamují s aktuálními trendy a základními pojmy v teorii didaktiky dějepisu (historické vědomí, historické myšlení, kolektivní paměť). Zároveň se studenti formou náslechů seznamují se školní praxí a v rámci kursu tyto své poznatky prezentují a konfrontují.