Charles Explorer logo
🇬🇧

Art History I

Class at Faculty of Education |
OPND3D013A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah:1. Od jeskyně do svatyně. Úvod do studia dějin umění.

Historiografie, metodologie. Ikonografie. Vasariho pojetí uměleckého vývoje vs. moderní pojetí historie a historie umění. Funkce vizuál. umění napříč staletími v různých kulturách – význam vizuální kultury jako mocenského i náboženského nástroje i jako záliby. Nejstarší projevy výtvarné kultury v době kamenné. Starověk od nejstarších civilizací po pozdní, resp. křesťanskou antiku. 2.Zrod křesťanské ikonografie jako zrod středověku Funkce výtvarného umění v dlouhém období zvaném středověk. Umění časného křesťanství; umění byzantské říše; tzv. karolinská a otonská renesance, insulární umění a stylizace na hraně abstrakce; rané mnišství; románské umění; umělecké projevy Velké Moravy a raného českého státu 3. Pouť středověkým světem

Středověk nebyl temný, nýbrž pestře barevný a nápaditě členitý. Poutní kostely na cestě do Santiaga a jejich spojitost s románským uměním. 4. Počátky a vrchol gotického slohu coby revoluce v umění.

Gotický sloh představuje doslova přelom v historii umění: přinesl nové konstrukční prvky v architektuře a nový pohled na sochařství a malbu. Nebudou opominuty gotické hrady a města, jejichž zakládání si na našem území pojíme hlavně s vládou posledních Přemyslovců 5. Exkurze do lucemburského století. 6. Vybrané památky z doby vlády Lucemburků v českých zemích ve 14. století

Annotation

The aim of the course is to help to form a "visually literate" individual who will be able to receive a structured and critical reception of visual information and subsequent work with it. The pension of acquired knowledge should enable the graduate to combine knowledge from the field of visual culture with historiography practice, equip him / her with the basic skills necessary to interpret and criticize sources of visual nature and provide him / her with orientation in an environment where the amount of visual information grows as fast as their manipulation potential.

Of course, the fundamentals of visual culture must continue to be based on the classical fundamentals of visual art interpretation. Their need, however, does not lie in the need to know the hermetic and exclusive world of works of art, but in the world that surrounds us in our daily lives.