Charles Explorer logo
🇨🇿

Hudební jazyk II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPND3D021B

Sylabus

Obsah:

1. Hudební forma               principy formování smysluplného hudebního tvaru: - melodicko rytmická struktura (motiv = slovo, téma = věta) - kontrast (dynamický, barevný, hustotní, charakterový) - postupný vývoj - od tichého k hlasitému, od řídké k husté sazbě, od jednoduchého k složitému a naopak (klimax a antiklimax). Pevně konstituované formální útvary - pojmy: píseň jako forma, sonáta, rondo atd.

2. Hudební instrumentář          základní organologické dělení: dechy, strunné (smyčcové, drnkací), klávesové, bicí. Ustálená obsazení komorních souborů, obsazení orchestru (klasický, romantický). Dělení lidského hlasu (SATB),         dělení hlasu podle operního oboru (soprán kolorat., dramat., lyrický, tenor hrdinný, buffo, bas buffo apod.).

3. Hudební sdělení                     hudební skladba jako příběh - hudební skladba jako organizovaný sled poutavých zvuků - hudba jako emocionální výpověď - hudba jako abstraktní intelektuální konstrukce.   Postupné vytvoření žánrových typů konstituovaných zejména v období romantismu (např.: vesele, komicky, smutně, tragicky, smutečně, slavnostně). Pojmy: absolutní hudba, programní hudba,  zábavná hudba.

4. Hudební žánry                       hudba komorní, orchestrální, vokální, vokálně instrumentální, opera - cykly drobných skladeb, sonáty, dua, tria, kvartety, kvintety - symfonie, předehry, symfonické básně - komorní píseň, kantáta, oratorium, církevní hudba atd.           Řada témat bude doprovázena vybranými ukázkami z nahrávek hudebních skladeb různých slohových epoch, různých žánrů, různého charakteru a rozličného instrumentálního obsazení

Anotace

Předmět Hudební jazyk II dále rozvíjí otázky spojené problematikou hudebního vnímání, projevu a schopnosti analyzovat hudební struktury od nejsnažších po složitější. Podstatnou roli bude hrát i hudební praxe, resp. možnost vyzkoušet si některé elementární techniky přímo praktickým způsobem samotnými studenty. Není nutné, aby studenti uměli přímo hrát na nějaký nástroj, lze využít celou škálu bicích nástrojů, ale i lidský hlas, tělo, atd. To poskytne studentům nejsnažší možnost pochopit jednotlivé prvky hudebních struktur. naučit se poslouchat pestrou paletu hudebních stylů a žánrů a následně s nimi pracovat v rámci edukační praxe.

Kurz má za cíl seznámit posluchače s hudební strukturou takovým způsobem, aby se poté byli schopni zorientovat v celé šíři hudby od minulosti až po současnost a také pochopit její vnitřní matérii a logiku.