Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics I - theory and observation

Class at Faculty of Education |
OPNF2F102A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Týden 1 a 2: Didaktika FLE a její definice, kontext výuky FLE, základní pojmy (apprentissage, acquisition, FLE, FLM, FLS aj.). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (1)

Týden 3 a 4: Učitel francouzského jazyka (kompetence, strategie, role, přístupy). Videoanalýza části hodiny. Výukový nástroj – tištěné médium.

Týden 5: Jazyková třída, pedagogický prostor v kontextu výuky FLE. Analýza reálných tříd (foto). Výukový ICT nástroj – padlet.com

Týden 6 a 7: Žák, student v kontextu výuky FLE (učební styly a strategie, specifika jednotlivých stupňů). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – kahoot.com, quizlet.com

Týden 8 a 9: Historie a současnost metod a metodologických směrů. Výukový nástroj – vizuální podklady (plakáty, obrázky).

Týden 10: Zdroje výuky FLE, učebnice. Analýza současných setů učebnic. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (2)

Týden 11 a 12: Evaluace a SERRJ. Výukový ICT nástroj – socrative.com

Týden 13: Záverečné shrnutí, (auto)evaluace, výhled na další semestry, informace o praxích

Annotation

The aim of the subject is to provide students with a transition from general didactics to foreign language teaching and another foreign language. The intention is to introduce the theoretical knowledge of didactics as a starting point for the teacher's practice as well as to clarify the feedback of the language teaching practice through theoretical reflection.

Students are acquainted with basic didactic questions, which are based on the relational triangle teacher-pupil-curriculum. Further, the course is devoted to the history and present of the approaches to the teaching of foreign language (French) and its teaching.

The general knowledge is then concretized when working with authentic didactic materials and basic conceptual documents. The course also deals with evaluation issues.

Part of the course is a demonstration of real situations from FLE teaching conducted and novice teachers (videos made in 2019). Students will get acquainted with a basic repertoire of (authentic) materials used in teaching and realize their potential for their own learning in follow-up courses.

IT Tools wil be used to work and evaluation (tablets, phones, headphones).