Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika německého jazyka III

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNG2G112A

Sylabus

Reálie

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (11.10., 18.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (25.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (29.11.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (6.12.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (13.12., 20.12.)

Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.1.)  

Literatura

Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. Vymezení základních termínu: literární učení, literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace. Čtenářství v mateřském a/vs. literárním jazyce. 

Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ, Dodatku k SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Doovednost literárního čtení ve vztahu k dalším řečovým dovednostem. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. Otázka literárních kompetencí a jazykových kompetencí definovaných v SERRJ a Dodatku k SERRJ.

Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Zdroje literárních textů ve VCJ.  Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/  bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů.

Možnosti zařazení literatury do VCJ, didaktické principy práce s cizojazyčnou literaturou, faktory ovlivňující práci s literárním textem.  

Práce s literárním textem na základě konkrétních příkladů. Kognitivní a/vs. zážitkové učení. Sepětí literární výchovy a dalších uměleckých výchov. Práce s knihou a dalšími médii, dramapedagogika.   

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování nelingvistických disciplín: a) reálií německy mluvících zemí b) německy psané literatury.

Studenti si osvojí si teoretické teze těchto disciplín a (zejména v závěru kurzu) si vyzkouší základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence.

Obsahem předmětu jsou témata: ad a)

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. ad b) Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury. Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií. Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci.

Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ. Literární kompetence ve vztahu k jazykovým kompetencím definovaným SERRJ a Dodatkem k SERRJ. Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem. Práce s filmem. Využití internetu při práci s literaturou.