1. Organizational instructions;
2. Theory of Literature for Children and Youth;
3. Literature for children and youth in relation to didactics and psychology;
4. The issue of genres: fairy tales (Jacob, Wilhelm Grimm vs. Otfried Preußler);
5. The issue of genres: adventure novels (Joachim Heinrich Campe, Ludwig Tieck, David Wyss; Karl May);
6. The issue of genres: novels of Erich Kästner vs. novels of Christiane Nöstlinger vs. novesls of Andreas Steinhöfel;
7. The issue of genres: fantasy (Michael Ende);
8. –
9. The issue of genres: Problem oriented Literature (Peter Härtling, Gudrun Pausewang);
10.The issue of genres: Literature for young adult (Christiane F. vs. Wolfgang Herrndorf);
11.The issue of genres: World War II in Literature for Children and Youth (Mirjam Pressler);
12. Conclusion, course evaluation
Obsahovou náplň tvoří praktická cvičení vycházející z interpretační analýzy a didaktické adaptace jednotlivých žánrů LPDM ve VCJ. Přednášky se zaměří na výklad jednotlivých metodických postupů se zaměřením na aspekt literární vědy, reálií a interkulturality.
To vše na na příkladu konkrétních textů (v seminářích), v závislosti na žánrech, které jsou chápány jako standardně vhodné pro didaktickou adaptaci (např. drobná lyrika, pohádka, pověst), dále na žánrech relativně moderních (např. comics, obrazová kniha) a naposledy na žánrech, které se ve VCJ objevují jako poměrně nové (např. román pro mládež a dospívající čtenáře) a které předpokládají práci s rozsáhlým epickým textem.