1. Didaktika literatury v kontextu dalších didaktických disciplín.
Praktické cvičení: Práce s příběhem. 2. Zastoupení literatury v evropských dokumentech a kurikulárních dokumentech ČR.
Praktické cvičení: Otázka zastoupení německojazyčné literatury v učivu na ZŠ a SŠ (mezipředmětové vztahy). 3. Otázka literárního kánonu / textového korpusu literárních textů ve VCJ.
Praktické cvičení: práce s čítankami, zjednodušenou četbou a dalšími zdroji literárních textů. 4. Literární dějepis nebo akcent na čtenářské kompetence? Didaktické principy.
Praktické cvičení: Reflexe vlastních zkušeností (v roli žáka/žákyně, studenta/studentky, praktikanta/praktikantky); profesní vize. Práce s literaturou - argumenty pro a proti 5 aspektů nasazení literatury ve VCJ: literární kompetence; sepětí literatury a reálií; komunikativní kompetence; lingvistické kompetence; aspekt interkulturality.
Praktické cvičení: Vyhledávání textů k daným aspektů a práce s těmito texty. 6. Faktory práce s textem.
Organizační formy výuky literatury. Praktické cvičení: pokus o didakticku adaptaci konkrétního literárního textu (skupinov á práce). 7.
Literární exkurze, literární procházky, literární reallye. Praktické cvičení: návrh literární exkurze (skupinová práce). 8.
Literatura v kontextu dalších médií ve VCJ. 9. Ohlédnutí za kurzem.
Předmět se zaměřuje na učení se literatuře a učení se literaturou v rámci předmětu cizí jazyk. Cílem kurzu je přiblížit studentům základy teorie didaktiky literatury a metodické postupy při práce s cizojazyčným autentickým i didakticky adaptovaným literárním textem. Obsahově lze předmět rozdělit do následujících problémových okruhů:
1. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku - souvislost didaktiky literatury a dalšími s didaktikou reálií a lingvodidaktikou. Různé akcenty na práci s literárním textem (kognitivní a/vs. zážitkové učení). Souvislost literární výchovy a dalších uměleckých výchov ve vyučování cizímu jazyku.
2. Možnosti nasazení literatury ve školní praxi. Problematika výběru textů (kanonické texty a/vs. současná literatura)
3. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem: práce s literaturou v hodině a/vs. projektová výuka.
4. Práce s adaptovanými literárními texty (literatura a divadlo, literatura a film).
5. Literatura a narativ výtvarného umění.
5. Literatura jako impuls k tvořivé dramatice ve VCJ.
6. Literatura jako impuls ke kreativnímu psaní.
7. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
8. Doplňující oblast vytvoří specifické rysy práce s publicistickými texty (o literatuře); autonomní aktuální oblast tvoří písňové texty.