Obsah kursu tvoří teoretické základy a žánrová mapa literatury pro děti a mládež (LPDM), k nimž je přistupováno z pohledu ontogeneze čtenářství s využitím antropologického aspektu, který otevírá cestu k literárním textům primárně určeným dětem a také starším čtená řům. Zohledněn je tak pohled pedagogiky a částečně didaktiky VCJ. Stranou nezůstává ani filmové zpracování vybraných děl a práce s novými médii. Cílem kursu je poskytnou studentům základní orientaci v oboru s důrazem na interkulturní aspekty recepce a přinést podněty k možnému využití nabytých znalostí i v učitelské praxi.
Témata kursu jsou: postavení LPDM uvnitř všeobecně chápaného pojmu literatura, komparace literárněvědného nahlížení na LPDM v ČR a v německojazyčných zemích; specifičnost a funkce LPDM; žánrové spektrum LPDM se zřetelem k interkulturním aspektům recepce: a) poezie pro děti - tradiční díla (Heinrich Hoffmann, Wilhelm Busch), autoři 20. a 21. století (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poezie jako literární zrcadlo zvyků a tradic kultury; b) pohádka - charakteristiky, stratifikace žánru (bratři Grimmové); c) tradiční dobrodružný román (robinsonády, knížky s indiánskou tematikou, vědecká fantastika - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) vývojové trendy v próze pro děti od začátku 20. století: příběhy zakotvené v realitě: Erich Kästner a/vs. tvorba současných autorů - Andreas Steinhöfel), příběhy s pohádkovými a fantazijními motivy (Otfried Preußler, Christine Nöstlinger); d) literatura pro mládež: proměna paradigmat na přelomu 60. a 70. let 20. století (Peter Härtling, Renate Welsh, Jutta Treiber, Gudrun Pausewang, Mirjam Pressler), současná próza (Thomas Bach, Wolfgang Herrndorf), příběhy s tématem minulosti (odraz 2. světové války - Mirjam Pressler); e) fantasy (Kirsten Boie, Michael Ende, Cornelia Funke, James Krüss); g) Současný comics.