Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými požadavky na znalosti, vědomosti a dovednosti učitele v oblasti digitálních technologií. V souvislosti s definováním standardů digitálních kompetencí učitele se zabývá teoretickými modely zavádění technologií do výuky na úrovni učitele, vzdělávacích programů i celé školy a s jejich uplatněním v kariérních systémech. Dalším cílem předmětu je navázat na teoretické koncepty i praktické dovednosti podporující organizaci pedagogických a profesních činností učitele.
Mezi hlavní tematické okruhy předmětu patří vývoj rámců digitálních kompetencí učitelů. Zejména se jedná o modely ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP a české nástroje Profil Škola21, Profil Učitel21. Pozornost je věnována i digitálním kompetencím žáků a jejich pozici v kurikulu.
Předmět se zaměří na tato témata: (1) Vymezení digitálních kompetencí, jejich ukotvení v českém kurikulu. Různorodost postavení digitálních kompetencí v kurikulech. Aktuální tendence v oblasti digitálních kompetencí. (2) Rámec profesních kvalit učitele, návrh standardu kvality profese učitele. (3) Rámce digitálních kompetencí studentů/občanů: DigComp, ISTE Standards for Student atp. (4) Rámce digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu, Mentep, Unesco ICT Competency, Selfie, Framework for Teachers, ISTE Standards For Educators, Profil Učitel21. Profil Škola21. Možnosti a limity online nástrojů a autoevaluačních aplikací. (5) Mezinárodní šetření zaměřená na digitální dovednosti (PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS) a analýzy jejich výsledků. Tuzemská šetření digitálních kompetencí a podmínek jejich rozvoje (ČŠI, ČSÚ, FDV). (6) Role ICT metodika/koordinátora v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů. Nástroje státu v podpoře digitálních kompetencí učitelů. (7) Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP. Vzdělávací politika státu a její reflexe problematiky digitálních kompetencí učitelů.