Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs předpokládá znalost základních pojmů a metod statistiky a počtu pravděpodobnosti. Zaměřuje se především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Kurs je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
SYLABUS:
• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky
• zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky
• didaktické aspekty statistických šetření, zdroje statistických dat, volba metod, historický exkurz
• zpracování statistických dat v programu Excel
• typy statistických dat, normalita a další vlastnosti, detekce odlehlých hodnot
• didaktické přístupy k výuce pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnosti (statistická, propenzitní, logická, subjektivní), volba metod, historický exkurz
• principy nezávislosti, podmíněná pravděpodobnost, Bayesův vzorec
• učebnice statistiky a pravděpodobnosti, problém názvosloví, internetové zdroje pro výuku statistiky
• základy inferenční statistiky, princip testování hypotéz, metoda falzifikace K. Poppera, volba tématu, výzkumný přístup
• porovnávání skupin dat (dvouvýběrové testy, ANOVA)
• souvislost skupin dat (korelace, regrese)
• práce s kategoriálními daty, kontingenční tabulky