Obsahové vymezení:
Ontogeneze řeči, patologie ve vývoji řeči. Narušený vývoj řeči. Děti rizikové z hlediska vývoje řeči.
Logopedická intervence v raném a předškolním věku zaměřena na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Diferenciální diagnostika v rámci narušeného vývoje řeči. Principy logopedické intervence a mezioborové spolupráce v kontextu logopedické intervence.
Úrovně logopedické diagnostiky. Vyšetřovací metody, techniky, postupy. Diferenciální diagnostika.
Fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy. Logopedická diagnostika a terapie.
Neurovývjové jazykové poruchy. Vývojová dysfázie – neurovývojová porucha, její etiologie, symptomatologie, možnosti logopedické intervence.Využití testových materiálů, standardizovaných a nestandardizovaných nástrojů, testových baterií u vývojové dysfázie. Prognóza ve vývoji a vzdělávání.
Vývoj řeči u dětí s vrozenou vývojovou vadou –s orofaciálním rozštěpem, specifika ve vývoji řeči. Narušení komunikační schopnosti u rozštěpových dětí. Palatolalie, logopedická diagnostika a terapie.
Mutismus, jeho etiologické faktory, dělení, diagnostické a terapeutické přístupy,mezioborová spolupráce.
Dětská afázie, přístupy k dětem s afázií v kontextu současných poznatků.
Dysartie u dětí. Poruchy příjmu potravy a poruchy polykání v dětském věku.
Vývoj řeči dět í s mentálním postižením, vývoj řeči u dětí s tělesným postižením, vývoj řeči dětí s poruchami autistického spektra. Možnosti logopedické intervence.
Poradenské služby pro děti v raném a předškolním věku, role logopeda v poradenství. Zajištění logopedické intervence v rezortu MŠMT, ministerstva zdravotnictví a v sociálních službách. Nestátní instituce.
Students will be acquainted with diagnostic procedures and methods that are used in children as a part of diagnostic process of speech development and developmental speech and language disorder.