Obsah:
1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole
2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd
3. Práce s pravidly, sebehodnocení a sebeřízení žáka se SVP
4. Prekoncepty a myšlenkové či příběhové mapy
5. Expozice učební látky a individuální selekce a vrstvení úkolů
6. Metody vrstevnického učení a kooperace žáků se SVP
7. Dialogizace vyučování, expertní skupiny, kmeny a kořeny, reflektivní techniky
8. Inkluzivnědidaktický model plánů rozvoje senzomotoriky, komunikace, kognitivity, emocionality a sociálního chování.
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučírozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie.
Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které br ání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.