Obsah:
1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.
2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.
3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.
4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.
5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.
6. Lidská práva osob se zdravotním postižením
7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.
8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.
9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením
10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii reflexe vztahu většinové společnosti k lidem se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na problematiku výskytu, přežití a podpor lidí s handicapem.
Jeho cílem je seznámit studenty s historicko-filozofickými souvislostmi se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami v průběhu věků. Představeny budou nejvýznamnější české i světové osobnosti v kontextu hledání výchovně vzdělávacích metod lidí s postižením.
Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.