Obsah přednášek:
1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Řeč, vývoj řeči a jazykové roviny z hlediska obsahové, artikulační, gramatické stránky a modulačních faktorů řeči u nedoslýchavých a ohluchlých osob.
2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova.
3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku, Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí).
4. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené).
5. Prvopočáteční čtení a psaní, globální čtení, čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest,výzkumy.
6. Specifické rysy osvojování českého jazyka a vývoje čtenářských dovedností u osob s prelingválním sluchovým postižením. Obsah seminářů: Zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob. Charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace u osob se sluchovým postižením, komunikační bariéry. Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce. Problematika RHB před a po kochleární implantaci Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací Nácvik a opakování základních komunikačních frází ve znakovém jazyce.
The aim of the course will be to introduce students to the development of oral communication methods in the education of people with hearing impairment in the world and in our country, including the current situation. In addition, to highlight modern technologies in hearing therapy with a focus on hearing prosthetics.
Current possibilities of inclusive education and support measures. The course will include seminars with opportunities for practical practice of sending, sign language and discussion of practical problems related to the everyday life of people with hearing impairment.