Obsah:
1. Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
2. Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.
3. Téma-problém-výzkumná otázka.
4. Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.
5. Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.
6. Etické aspekty výzkumu.
7. Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, validita, reliabilita.
8. Výběr tématu diplomové práce a jeho reflexe.
Cílem předmětu je osvojit si strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou pr áci.Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice, a to především v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků.