Obsah
1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK).
2. Klasifikace systémů AAK.
3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK.
4. Charakteristika vybraných systémů AAK
5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů,...).
6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem).
7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS.
8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace.
9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK.
10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. P řípadové studie.
Předmět seznamuje studenty s AAK systémy, které jsou vytvářeny pro osoby se speciálními potřebami v případě obtíží v oblasti komunikace. Důraz je dán na jednotlivé systémy, které jsou využívány při rozvoji komunikace u vývojových komunikačních obtíží u dětí i se systémy pro podporu komunikace u získaných narušení v průběhu života.
Studenti budou mít možnost si na základě případových studií sestavit alternativní komunikační systémy pro jednotlivé osoby a vytvořené systémy prezentovat.