Obsah: 1. Starověk – první zprávy o vzdělávání neslyšících, Aristoteles. 2.
Vzd ělávání osob se sluchovým postižením v 16. a 17.století (ve Španělsku, Anglii, Holandsku). 3. Vzdělávání osob se sluchovým postižením v 18. a 19. století (ve Francii, Německu, Rakousku atd.), Milánský kongres učitelů neslyšících, vznik ústavů pro hluchoněmé, Gallaudetova univerzita ve Washingtonu. 4.
Počátky vzdělávání v Čechách a na Moravě, Václav Frost a jeho kombinovaná pražská metoda. 5. Vzdělávání ve 20. století až po současnost, počátky včasné sluchové výchovy ve světě a u nás. 6.
Vznik spolků neslyšících a nedoslýchavých a časopisů pro neslyšící. 7. Vývoj kochleárních neuroprotéz u nás a ve světě.
Cílem předmětu bude seznámit studenty s vývojem vzdělávání osob se sluchovým postižením u nás a ve světě počínaje individuálními pokusy přes vznik ústavů až po současné možnosti. V průběhu výuky budou studenti seznámeni s proměnami a nuancemi komunikačních přístupů, orálně-manuální kontroverzí.
Součástí předmětu budou studentské prezentace s podrobnými charakteristikami vybraných významných osobností.