Obsah:
1. Fenomén dospělosti, pojetí dospělosti
2. Vzdělávání dospělých, celoživotní vzdělávání, formální a neformální vzdělávání
3. Zaměstnávání osob s postižením
4. Svéprávnost, omezení svéprávnosti
5. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením, sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením, střediska zajišťující sociální rehabilitaci. Přehled péče o osoby se zrakovým postižením od narození do dospělosti. Zrakové vady – etiologie zrakových vad, zrakové vady dospělého věku, projevy zrakových vad z hlediska speciálně pedagogické diagnostiky. Klasifikace osob se zrakovým postižením, charakteristika jednotlivých skupin zrakově postižených
6. Problematika osob se sociálním znevýhodněním a poruchami chování.
7. Sociální služby - východiska, poslání, cíle, otázky kvality
Cílem předmětu je představit široké možnosti uplatnění speciálního pedagoga při práci s dospělými a seniory se zdravotním znevýhodněním. Vychází z teoretických přístupů k podpoře člověka s postižením v období dospělosti, které aplikuje v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání.
Zahrnuje problematiku vzdělávání dospělých osob se specifickými potřebami, význam, potřeby, kategorie vzdělávání dospělých. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy.
Historický vývoj. Zahraniční modely.
Zaměstnávání osob s postižením. Význam pracovního uplatnění.
Formy pracovního uplatnění. Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižením.
Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti.