Charles Explorer logo
🇨🇿

Alternativní a augmentativní komunikace

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNO3S310B

Sylabus

1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK).

2. Klasifikace systémů AAK.

3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK.

4. Charakteristika vybraných systémů AAK

5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů).

6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem).

7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS.

8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace.

9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK.

10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie.

Anotace

Předmět seznamuje studenty s AAK systémy, které jsou vytvářeny pro osoby se speciálními potřebami v případě obtíží v oblasti komunikace. Důraz bude dán na jednotlivé systémy, které jsou využívány při rozvoji komunikace u vývojových komunikačních obtíží u dětí i se systémy pro podporu komunikace u získaných narušení v průběhu života.

Studenti budou mít možnost si na základě případových studií sestavit alternativní komunikační systémy pro jednotlivé osoby a vytvořené systémy prezentovat.