1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK).
2. Klasifikace systémů AAK.
3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK.
4. Charakteristika vybraných systémů AAK
5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů).
6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem).
7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS.
8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace.
9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK.
10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie.
The course introduces students to AAK systems, which are created for people with special needs in case of communication difficulties. Emphasis will be placed on the individual systems that are used in the development of communication for developmental communication difficulties in children, as well as systems for supporting communication and identified violations throughout life.
Students will have the opportunity to build alternative communication systems for individual people based on case studies and present the created systems.