1. Úvod do problematiky hluchoslepoty
2. Základy komunikace osob s hluchoslepotou – podmínky, zásady
3. Lormova abeceda – popis komunikačního systémů, uživatelé, nácvik základní komunikace
4. Rozšíření dovedností komunikace pomocí Lormovy abecedy
5. Braillovo písmo – vymezení, nácvik základní komunikace
6. Rozvoj praktických dovedností v Braillově písmu
7. Daktylografie – charakteristika, praktický nácvik komunikace
8. Tadoma – popis, seznámení se základy komunikace
9. Taktilní znakový jazyk – vymezení, praktický nácvik
10. Rozšíření praktických dovedností komunikace v taktilním znakovém jazyce
11. Prstová abeceda v taktilní formě – popis, nácvik základní komunikace
12. Organizace věnující se podpoře osob s hluchoslepotou
13. Souhrnné opakování – procvičení základů komunikace s osobami s hluchoslepotou
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou hluchoslepoty, s jejími specifiky ovlivňujícími začlenění osob s tímto duálním smyslovým postižením do společnosti, se zásadami komunikace a s komunikačními systémy, které jsou těmito osobami používány při interakci s okolím. Jde především o ty systémy, které jsou vymezeny současně platným zákonem č.384/2008 Sb.
Mezi ně patří především Lormova abeceda, Braillovo písmo, daktylografie, Tadoma, taktilní znakový jazyk, prstová abeceda v taktilní formě.