Obsah předmětu tvoří témata
1. Pojetí předmětu náslechová praxe s reflexí a systém praxí v navazujím studiu, význam odborné komunikace
2. Koncepce klinické školy a podoby spolupráce s fakultními učiteli
3. Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol
4. Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky a rozvoj schopnosti odborně komunikovat
5. Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky
6. Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV
7. Seznámení s učebnicemi a učebními materiály
8. Příklady dobré a špatné praxe
9. Inovativní didaktické postupy (s ohledem na možnosti distanční výuky)
10. Evaluce proběhnuvší praxe
11. Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi
12. Profesní portfolio.
Předmět Náslechová praxe s reflexí umožňuje studentům získat zkušenost s oblastí praxe vyučování V ýchovy k občanství a Základů společenských věd na ZŠ a SŠ. V přípravných seminářích se studenti seznamují s organizací praxe a získávají představu o podobách, možnostech, nárocích a obtížích výuky studovaného oboru.
Na školách studenti absolvují minimálně 4 náslechy vyučovacích hodin výchovy k občanství, pozorování zapisují do záznamových listů a písemně reflektují. Reflexi výuky podle zadání písemně zpracovávají do portfolia, diskutují je s vedoucím učitelem praxe a závěry uvádějí do záznamového archu v portfoliu.
V reflektivních seminářích studenti porovnávají důležité jevy výuky, didaktické postupy vyučujícího a vzájemně komunikují zjištěné obtíže při vyučování jednotlivých témat. Pozornost bude věnována též vnímání rozdílných požadavků na výuky v odlišných podmínkách, např. rozdílu mezi výukou na základní škole a střední škole.