Kurz poskytuje rozvoj ve čtyřech oblastech. Blok A Cílem bloku A je seznámit posluchače s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch. Těžištěm jsou dva tematické okruhy.První z nich je věnován vymezení konceptu SPU (tradičně zaměřeném především na problematiku dyslexie). Problematika specifických poruch učení je zakotvena do kontextu budování školních dovedností (specifické vs. nespecifické poruchy učení). Dále jsou představeny historické zdroje, které se zasloužily o formování poznání o mechanismech a příčinách SPU. Pozornost je věnována také současnému stavu poznání, v rámci kterého jsou diskutovány hlavní teorie SPU, zvažován je faktor ortografické hloubky jazyka. Druhý tematický okruh se zaměřuje na problematiku rozvoje gramotnostních dovedností. Důraz je kladen na teoretické modelování, které významně přispívá k pochopení individuálních rozdílů v nabývání základních školních dovedností a jehož prostřednictvím jsou posluchači seznámeni se základní odbornou terminologií. Kromě popisu vývoje gramotnostních dovedností jsou posluchači v rámci teoretických modelů seznámeni i s dalšími s dalšími skupinami slabých čtenářů, z nichž dyslexie je pouze jednou z nich. BLOK B V rámci tohoto bloku B bude problematika specifických poruch učení prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. V posledních letech došlo k odklonu pojetí, které ukotvovalo specifické poruch učení pouze do období mladšího školního věku a všímalo si obtíží jen z hlediska školní úspěšnosti. Bude sledován současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a zdůrazňován interdisciplinární přístup k řešení problematiky. Těžištěm výuky budou dvě témata. V prvním z nich bude problematika specifických poruch učení studována z hlediska vývojových etap, příp. hlavních vývojových obtíží daného období, s postižením charakteristických zvláštností jednotlivých typů SPU v daném věku. Druhá oblast si bude všímat sociálních kontextů SPU (sekundární psychosociální obtíže, dopad na žáka, vlivy v rodině, dopad SPU na postavení žáka ve třídním kolektivu, vrstevnické skupině aj.) BLOK C Blok C se zaměřuje na historii specifických poruch učení v České republice, současný systém péče a a legislativní vymezení péče o žáky s SPU. , aktuální problémy a možnosti systémového řešení. Důraz bude dáván na postižení společenských vlivů, které mají dopad na formy uskutečňované péče a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Součástí tohoto bloku je i aktuálně od akademického roku 2017/18 dáván důraz na inkluzivní (společné) vzdělávání, s rozlišením kompetencí mezi školou, školním poradenským pracovištěm a školským poradenským zařízením. BLOK D Metodologicko-diagnostický blok, diagnostika specifických poruch učení, diagnostická kritéria Blok je věnován metodologicko-diagnostickým aspektům problematiky specifických vývojových poruch. Posluchači budou seznámeni s principy diagnostiky specifických poruch učení u nás, s užívanými diagnostickými kritérii i problémy s kritérii, tak jak jsou v současné době odborně diskutovány.
BLOK A Teoretický blok
Specifické vs. nespecifické poruchy učení význam a důsledky školní ne/úspěšnosti ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák)
Historický vývoj pojmu medicínské pojetí diskrepantní pojetí kognitivní přístup
Teorie SPU vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka
Problematika rozvoje rané gramotnosti teoretické modely čtení a psaní
čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží problematika osovojování cizího jazyka
BLOK B Vývojové a sociální aspekty dyslexie
Vývojové aspekty SPU předškolní věk – riziko dyslexie mladší školní věk – první projevy, diagnóza starší školní věk, adolescence – sekundární psychopatologické projevy dospělost – vysoké školy
Sociální aspekty SPU dítě s SPU rodiče dítěte s SPU učitelé dítěte s SPU spolužáci dítěte s SPU
BLOK C Historie a stav SPU v ČR vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity;
školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška
Rozšíření:
SPU a společné (inkluzivní vzdělávání) vzdělávání: změny v legislativě - školský zákon, vyhláška o vzdělávání žáků se SVP (1.9.2016), úpravy paragrafu 16
Pojetí žáka se SVP, změny v paradigmatu přístupů k žákům s SVP - od dg. k podpůrným opatření, pěti stupňový systém podpůrných opatření.
Úloha a kompetence školy, školního poradenského pracoviště, role školských poradenských zařízení (PPP, SPC), spolupráce ŠPP a ŠPZ.
Stupně podpory u žáků s SPU: specifické přístupy v rámci 1. stupně péče (individualizovaný přístup učitele, plán pegagogické podpory, intervenční opatření u žáků s SPU, pedagogický asistent, pomůcky, hodnocení žáků s SPU.
BLOK D Metodologicko-diagnostický blok diagnostika SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmuzie) jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky (diagnostika SPU ve zdravotnictví a v soukromém sektoru, diagnostika u dětí podprůměrných, diagnostika SPU v alternativních pedagogických; systémech či odlišných metodách výuky čtení ? např. genetická metoda, diagnostika rizika dyslexie, diagnostika SPU v období adolescence a dospělosti, pedagogická diagnostika učitele pro možnost individualizace ve vzdělávání); psychologická diagnostika, psychologické vyšetření ? zásady, požadavky (např. informovaný souhlas). Etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence; deficity dílčích funkcí, speciálně pedagogická diagnostika v oblasti percepčně kognitivních a motorických funkcích; pedagogická diagnostika, diagnostika školního výkonu; diagnostická kritéria ve světovém kontextu, problém s diagnostickými kritérii u nás.
The course provides development in four areas.
Block A
The aim of block A is to introduce students the theoretical aspects of specific learning difficulties.
BLOCK B
Within this block B, the issue of specific learning difficulties will be presented from a developmental and socio-psychological point of view.
BLOCK C
Block C focuses on the history of sspecific learning difficulties in the Czech Republic, the current system of care and the legislative definition of care for pupils with learning disabilities, current problems and possibilities of system solutions.
BLOCK D
Block D is devoted to methodological and diagnostic aspects of specific learning difficulties. Students will be acquainted with the principles of diagnosis of specific learning difficulties in the Czech Republic, the diagnostic criteria used and problems with the criteria, as they are currently discussed.