Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní
či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.
.
Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?
úvodní fází, vlastním vyšetřením, jeho závěrem, problematikou formulací psychologické zprávy.
Je důležité znát diference mezi charakteristikou : testových metod základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.
Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy : dětí útlého věku, dětí věku předškolního, věku školního, dětí dospívajících.
Dále je nezbytné zvažovat další faktory :
? faktory vývoje,
? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,
? faktory volby diagnostických metod, testové baterie
? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.
Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.
Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami
Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :
Diagnostika schopností
Diagnostika inteligence
( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )
Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás
( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,
Terman a úpravy TM
Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC
Ravenovy testy
Amthauerův test struktury inteligence IST
Diagnostika paměťových schopností nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení, testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky metody k hodnocení střednědobé paměti metody k vyšetření dlouhodobé paměti
Diagnostika pozornosti screening vnějších projevů pozornostních funkcí testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník
Diagnostika školní zralosti sreeningové posouzení školní zralosti podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti
( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování
Diagnostika školních dovedností specifická diagnostika čtení, psaní, matematických schopností a dovedností
Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání
Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí : asociační techniky konstruktivní techniky doplňovací techniky techniky založené na výběru a řazení expresivní metody
Podrobněji tedy : kresebné testy testy doplňování vět
CAT
Projekční vyprávěcí test
Projektivní interview
Bene- Anthony test rodinných vztahů
Sceno test
TAT
ADOR
Rosenzweigův test
Další diagnostika emočních stavů- dotazníky dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?
Diagnostika specifických oblastí lateralita kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová
V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.
V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.
Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.
Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.
Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých, zaměříme se na specifika diagnostické práce s dětmi a studenti budou seznámeni s testovými metodami využívaných v praxi klinické psychologie, s možnostmi jejich využití i jejich limity.