Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychological Diagnostics of Children

Class at Faculty of Education |
OPNP1Q119A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní

či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.

.

Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?

úvodní fází, vlastním vyšetřením, jeho závěrem, problematikou formulací psychologické zprávy.  

Je důležité znát diference mezi charakteristikou : testových metod základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.  

Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy : dětí útlého věku, dětí věku předškolního, věku školního, dětí dospívajících.  

Dále je nezbytné zvažovat další faktory :

? faktory vývoje,

? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,

? faktory volby diagnostických metod, testové baterie

? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.  

Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.  

Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami    

Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :  

Diagnostika schopností  

Diagnostika inteligence

( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )  

Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás

( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,

Terman a úpravy TM

Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC

Ravenovy testy

Amthauerův test struktury inteligence IST  

Diagnostika paměťových schopností   nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení, testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky metody k hodnocení střednědobé paměti metody k vyšetření dlouhodobé paměti  

Diagnostika pozornosti   screening vnějších projevů pozornostních funkcí testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník  

Diagnostika školní zralosti   sreeningové posouzení školní zralosti podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti

( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování  

Diagnostika školních dovedností   specifická diagnostika čtení, psaní, matematických schopností a dovedností  

Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání  

Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí : asociační techniky konstruktivní techniky doplňovací techniky techniky založené na výběru a řazení expresivní metody    

Podrobněji tedy : kresebné testy testy doplňování vět

CAT

Projekční vyprávěcí test

Projektivní interview

Bene- Anthony test rodinných vztahů

Sceno test

TAT

ADOR

Rosenzweigův test  

Další diagnostika emočních stavů- dotazníky   dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?  

Diagnostika specifických oblastí   lateralita kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová      

V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.  

V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.  

Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.  

Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých, zaměříme se na specifika diagnostické práce s dětmi a studenti budou seznámeni s testovými metodami využívaných v praxi klinické psychologie, s možnostmi jejich využití i jejich limity.