Charles Explorer logo
🇬🇧

Clinical Internship (Encyclopedic) II

Class at Faculty of Education |
OPNP1Q120A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

PŘÍMÉ AKTIVITY 160 HODIN, NEPŘÍMÉ 56 HODIN

Student vybírá pro Encyklopedické stáže I: 2 pracoviště, pro úroveň II: další 2 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity (tedy plní 80 hodin přímých aktivit v každé z těchto úrovní).   1 ÚVODNÍ INFORMACE O ENCYKLOPEDICKÉ KLINICKÉ STÁŽI

Klinická encyklopedická stáž jednotlivých studentů by měla celkem (tedy za úroveň I a II) obsahovat skladbu čtyř doporučených pracovišť ve zdravotnictví, která jsou zárukou kvalitní práce především s obsahem práce klinického psychologa: na pracovišti zaměřeném na populaci dětskou (od útlého věku do 18 let) a na populaci dospělou (včetně gerontologie), na pracovišti ambulantním a lůžkovém.

Studenti budou volit pracoviště v kombinacích - tj. např. děti, mládež - jak ambulantní, tak i lůžkové pracoviště (obdobně u dospělých). Není možno také kombinovat stáže pouze v jednom typu zařízení, oboru - např. pouze psychiatrie či sexuologie, léčba závislostí apod.

Studenti musí absolvovat stáže pouze ve zdravotnických zařízeních - ať již státních nebo nestátních (privátních) - tj. zařízeních s tímto statutem (podle zákona č.160/1992). Instituce (subjekt) musí mít smluvní vztah/y se zdravotní pojišťovnou.

Studenti si mohou vybrat stáž kdekoli v ČR, je však nutno předem konzultovat zda pracoviště a psycholog, u kterého bude student stážovat, splňuje podmínky pro uznatelnou stáž. Psycholog, u kterého bude student stážovat, musí mít specializační zkoušku pro práci ve zdravotnictví - tedy statut klinického psychologa. Další specializační zkouška z funkční specializace v systematické psychoterapii není nutnou podmínkou u stáží, kde je kladen důraz na diagnostickou složku práce.

Studenti by se měli seznámit se všemi typickými činnostmi toho kterého pracoviště a měli by po určité stanovené době také některé činnosti vykonávat pod supervizí. Student by měl absolvovat náhledy práce zkušeného klinického pracovníka - psychologa. V další části stáží by měla následovat vlastní práce s klienty pod supervizí.

Stáže také musí obsahovat složku diagnostickou i terapeutickou - v poměru 2 : 1. Lze také kombinovat individuální a skupinovou práci - není však možno vykázat pouze práci skupinovou.

Student za tuto stáž (celkem za úroveň I i úroveň II) získává 8 kreditů. Nelze na jednom pracovišti získat jen 1 kredit - tj. pouze 20 hodin přímé práce. Nejnižší možná doba je 40 hodin přímých aktivit. Kredity podle jednotlivých typů zařízení nemohou být navyšovány. Nesmí být ani realizovány stáže na podobném typu pracovišť (např. dětská klinická psychologie ve dvou krajích).

Studenti doloží svou encyklopedickou stáž v portfoliu včetně uvedení náplně stáží, vlastní reflexe průběhu jednotlivých praxí na zvolených pracovištích a zpracovaných úkolů dle pokynů garanta stáže (dr. Procházková).     2 STÁŽE VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ (STÁTNÍHO I NESTÁTNÍHO TYOU - VŽDY ALE JAKO SMLUVNÍ ZAŘÍZENÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY (2 KREDITY ZA KAŽDÉ PRACOVIŠTĚ) 2.1 Doba realizace praxe a časová dotace praxe v úrovni I (podobně úroveň II)

• Časová dotace na stáže by měla činit 80 hodin v přímých činnostech, 28 hodin v nepřímých činnostech v daném typu zařízení

• Praxi je vhodné rozložit minimálně na 2 bloky - podle možností klinického psychologa daného zařízení.

• Praxe by měla probíhat ve dvou zařízeních - lůžkové a ambulantní - event. týdenní a denní stacionář. I když jsou v zařízeních vykonávány zpravidla obdobné standardní činnosti, přesto je každé pracoviště svým způsobem specifické, liší se v závislosti na zdravotnickém zařízení a jeho zaměření, vzdělání a výcviku klinického psychologa, typickými klinickými problémy, na které je klinický psycholog specializován aj.   2.2 Obsahová náplň praxe klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení

Aktivity studentů během praxe by měly odpovídat především standardním činnostem klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení - samozřejmě s přihlédnutím k aktuální situaci s klienty - podle specifik pracoviště. 1. V první fázi se student seznámí s pracovištěm klinického psychologa - zřizovatel, klientela, provoz a zaměření pracoviště, standardní činnosti, pracovníci, spolupráce s dalšími pracovišti, institucemi,… 2. V rámci psychologické klinické diagnostiky: specifika diagnostických technik a metod praxe klinického psychologa (specifika dětské a dospělé klientely pracoviště), nejčastěji užívané diagnostické postupy, problémy a úskalí používaných nástrojů aj. 3. V rámci psychologické klinické intervence a terapie: diagnostika vývojových poruch a stanovování diagnózy podle MKN 10, seznámení s kódováním výkonů, následná péče psychologa - další vyšetření, sledování, terapie… 4. Další odborné činnosti dle aktuální nabídky pracoviště: účast na hlášení na příslušném oddělení, školení, přednášky, kurzy atd.   2.3 Spolupracující klinická pracoviště pro praxi studentů

Studenti si mohou zajistit stáž ve zdravotnickém zařízení státního i nestátního typu - podmínkou je stáž u klinického psychologa - tedy psychologa se složenou specializační zkouškou pro práci ve zdravotnictví.

Stáže musí absolvovat jak na pracovišti zaměřeném na dětskou populaci (děti a mládež), tak na populaci dospělou.

Kontakty na pracoviště, která již přislíbila kooperaci, si studenti mohou převzít u garantky stáží.

Annotation

The follow-up master's degree in psychology at the Faculty of Education is based on the compatibility of the graduate education with the European requirements (EDP) and its international openness to the mobility of students within the EU, but also to apply for recognition in these countries. Great emphasis is placed on internships in practice facilities. Therefore, the study plan of the follow-up study program gives a large space to internships at specialized workplaces, some of the internships are performed by the student in the framework of compulsory courses, others in the compulsory elective. During the two years of study the student should acquire several types of internships, totaling 764 hours (28 credits).

The general aim of the internship is to link theory and practice, application of theoretical knowledge to the development of professional skills. Students will be acquainted with the environment of counseling and clinical facilities, legislation and standard activities of the given facility, professional problems that the workplace helps to solve, particular areas of counseling / clinical activities of the given workplace (diagnostics, screening, intervention, therapy). and its protection.

This compulsory course focuses on the issue of the profession of clinical psychologist, internships will take place in certified clinical facilities, both state and non-state, according to the relevant legislation in health care.