Obsah kurzu
Seminářům k teoriím osobnosti, kterých se předpokládá za semestr celkem 6 (po dvou hodinách), budou dominovat především tři typy činnosti: a) práce s kazuistikami, případně texty autorů teorií b) práce z výňatky textů nebo kapitolami knih ze zadané literatury v ZS 1. ročníku, c) cvičení k vybraným konceptům autorů.
V průběhu zimního semestru v 1. ročníku následného magisterského studia oboru psychologie byl studentům zadán seznam odborné liteteratury - publikací některých autorů, které si do zahájení tohoto kurzu měli prostudovat. Tento seznam tvoří především překlady, ale také několik publikací v angličtině. Volba publikací uvedených v seznamu byla vedena dostupností daných knih pro studenty i časovými nároky na jejich četbu (k dispozici na četbu mají cca rok a půl). Seznam není fixní, může variovat mezi jednotlivými ročníky. Níže uvedený je proto orientační, studenti vždy obdrží seznam platný pro následný školní rok (pro LS, 2. ročníku). Ten se proto vždy nemusí shodovat s uvedeným seznamem zde v sylabech.
Četba literatury na seminář k teoriím osobnosti - pro 5. ročník
Adler, A.: Člověk jaký jest. Praha, Orbis 1935
Bandura, A.: Social learning theory. Englewood Cliffs N.J., Prentice-Hall 1977
Erikson, E.H.: Dětství a společnost. Praha, Argo 2002
Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu. Brno, Cesta 1994
Freud, S.: 1. Přednášky k úvodu do psychoanalysy. 2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalysy. Praha, SZN 1969
Freud, S.: Výklad snů. Pelhřimov, Nová tiskárna Pelhřimov 1994
Fromm, E.: Umění milovat. Nakladatelství J. Šimona, Praha 2008
Horneyová, K.: Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha, Triton-Pragma 2000
Jung, C.G.: Analytická psychologie. Její teorie a praxe. Praha, Academia 1992
Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis. Brno 1994
Kelly, G.A.: The psychology of personal constructs. (2 vols.). New York. W.W. Norton 1955 ( jen 1. díl)
Maslow, A.H.: Motivation and Personality. New York, Harper 1957 (2.ed. 1970)
Rogers, C.R.: Způsob bytí. Praha, Portál 1998
První typ činnosti v semináři je např. zaměřen na práci s kratšími texty významných představitelů některých přístupů k osobnosti a autorů jednotlivých teorií osobnosti. Zde využijeme především čítanku H.N. Mischel, W. Mischel: Readings in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston , 1.ed. 1973, která je speciálně určena studentům psychologie. Obsahuje kratší původní texty nebo jejich části (úvahy o osobnosti, klíčové pojmy atp.) autorů, kteří se zasloužili o posun vědění o osobnosti. Tato rozsáhlá kniha (cca 500 stran) je rozdělena na dvě části. V první části jsou prezentovány významné stati reprezentantů jednotlivých přístupům ke studiu osobnosti. Zde bude úkolem studentů na základě četby vybraných textů např.: a) stanovit klíčová slova textu b) vyjádřit ve 3-4 větách hlavní myšlenku(ky) c) vytvořit abstrakt - kondenzaci textu
Ve druhé skupině činností je ve středu zájmu práce s dílčími částmi (s úryvky textů, kapitolami některých knih) textů o osobnosti, které si studenti v uplynulém roce měli nastudovat. Kromě identifikace klíčových myšlenek textu, problémů, které se v nich objevují, bude úkolem studentů také začlenění prezentovaných myšlenek autora, daného problému apod. do kontextu teorie autora i případně do kontextu psychologického myšlení o uváděné oblasti. Úkolem rovněž může být v některých případech postihnutí vývojového trendu v řešení daného problému v rámci disciplíny psychologie osobnosti i konfrontace se současným pohledem na problém.
V těchto činnostech se vychází z četby studentů (z kapitol a částí publikace), z nichž některé studenti ještě obdrží ke studiu do příštího semináře. Tato skupina aktivit směřuje k syntéze poznatků, které jsou přítomny v dané kapitole, s cílem zachytit šíři či hloubku zpracování problému u daného autora, nebo vyjádření tendence, o které autor pojednává v dané kapitole, části publikace. Např. v semináři je možné se věnovat těmto částem z publikací:
Jung, C. G.: Nadaný. In: C.G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994, str. 72 - 81.
Adler, A.: Sourozenci. In: Člověk jaký jest. Praha, Orbis 1935, str. 110 - 116.
Horneyová, K.: Odcizení od "Já". Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha, Triton-Pragma 2000, str. 138 - 155.
Fromm, E.: Láska, odpověď na problém lidské existence. In: Umění milovat. Nakladatelství J. Šimona, Praha 2008, str. 15 -42.
Rogers, C.R.: Základy přístupu zaměřeného na člověka. In: Způsob bytí. Praha, Portál 1998, 105 - 121.
Třetí skupina činností semináře je zam ěřena na aktivity studentů, které mají přispět k hlubšímu porozumění a poznání dílčích myšlenek, některých konceptů, vysvětlujících mechanismů, které používají v teoriích osobnosti někteří autoři. Náměty pro tyto aktivity a cvičení budou čerpány z knihy L. A. Hjelleho: Current research and applications in personality theories. New York: McGraw-Hill 1992.
Jedná se o cvičení věnovaná např. zjištění míry stálosti vybraných vlastností, a to na základě jejich sebeposuzování během různých situací, které jsou studentům nastíněny. Sebeposuzování probíhá na dimenzionální škále (např. submisivní - dominantní, odvážný - bojácný, úzkostný - sebejistý apod). Identifikují se vlastnosti nejstabilnější v různých situacích a nejméně stabilní (Cvičení se vztahuje k dispozičním teoriím osobnosti).
Jiným příkladem může být cvičení, které se vztahuje k humanistickému přístupu k osobnosti. Cvičení je zaměřeno na schopnost identifikovat ve své vlastní zkušenosti různé formy "optimálního fungování" , tj. (peak experience, peak performance, flow motivation).
Další variantou spadající do třetí skupiny aktivit jsou krátké testy (např. k obranným mechanismům,) které prověřují míru porozumění fenoménům u studentů. Test je zde chápán jako podnět pro následnou diskusi.
Začlenění kurzu, souvislost s dalšími
Seminář k teoriím osobnosti má nejužší vazbu na kurz Teorie osobnosti, který je zařazen ve studijním programu v zimním semestru 1. ročníku magisterského studia psychologie. Roční přestávku mezi "přednáškami" a "seminářem" mají studenti využít k četbě základních knih autorů, o jejichž teorii se seznámili v přednáškách, nebo z vlastní četby, případně ze sekundárních zdroj ů.
Kromě této základní vazby prohlubuje seminář porozumění v teoriích, které přesahují i do dalších disciplín, např.: Pedagogická psychologie (Skinner - přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti a v sociálně-kognitivních teoriích učení - A. Bandura), kurz Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu (Kelly - kognitivní teorie osobních konstruktů), dále rovněž problematika osobnosti ve Vývojová psychologie - psychoanalytický přístup S. Freud) nebo kurzy povinně-volitelné, které se z určitého aspektu osobností zabývají.Zejména v některých z těchto kurzů dochází k propojení teoretických poznatků a myšlenek o osobnosti s jejich aplikacemi do každodenního života jedince a do běžných kontextů života.
Literatura:
HJELLE, L. A. Personality Theories. New York: McGraw-Hill, 1992.
H.N. Mischel, W. Mischel. Readings in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston,. 1973, 1.ed.
The goal of the seminar is deeper acquaintance with selected theories of personality. The coursework consists mainly in a/ analysis of case studies, b/ reading and interpretation of shorter academic texts, e.g., book chapters by authors of the selected theories, and c/ exercises on selected concepts from theory of personality.