Sylabus kurzu
· Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace
· Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce
· Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan)
· Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark)
· Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data)
· Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy
· Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy
Sylabus semináře
· rozbor videozáznamu experimentu
· interpretace výsledků experimentů a meta-analýz
· rozbor chyb publikovaných experimentálních studií
· modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému
· účast na experimentu coby participant
· návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu
· sepsání žádosti etické komisi
(tematicky se vše týká multimediálního vzdělávání)
Anotace: Kurz studenty seznámí s experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Bude se věnovat vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové po řady, až po výukové hry.
Důraz bude kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole).
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.