1. Úvodní přednáška – nmgr. studium základní informace, informace o stážích, studijní opory pro stáže (moodle). Zadání seminární práce. 2-3.
Poradenství v systému psychologických disciplín, historie. Poradenství ve výchově a vzdělávání.
Profesní poradenství. Poradenství vztahové – partnerské, manželské, rodinné.
Vysokoškolské poradenství. Poradenství pro znevýhodnění osoby. 3.
Obecné aspekty poradenství. Cíle a význam poradenské profese.
Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu. Rizika poradenského procesu.
Osobnost poradce, profesní kompetence. Význam poradenského vztahu klient - poradce. 4.
Pohled na teoretické přístupy v poradenství. Integrativní a eklektické přístupy.
Tvorba „osobní“ teorie poradce. Poradenství a psychoterapie, využívání principů či prvků daných škol či směrů (např. behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy, uplatnitelnost v poradenství, neopsychoanalytické teorie (Ader, Horneyová), nedirektivní přístupy, poradenské směry orientované na klienta (Rogers, Frankl), gestalt, systemické poradenství a rodinná terapie v poradenství, SUR, jiné přístupy (po dohodě s vyučujícím) 5.
Etika poradenské práce. Kariérní růst poradenských pracovníků a další vzdělávání, profesní sdružení a asociace.
Metodická a odborná podpora, supervize v poradenství. Supervize v poradenství.
Bálintovský seminář. 6-7. Poradenský systém ve školství do roku 1989 - trendy, představitelé, rozvoj poradenských služeb, rozvoj školních poradenských služeb.
Poradenství ve výchově a vzdělávání – změny v poradenských službách po roce 1989 - hlavní trendy, odlišnosti oproti minulému období. Stávající poradenský systém.
Pracoviště, legislativa. 8. Pedagogicko-psychologická poradna – typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa. 9.
Speciálně pedagogické centrum - typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa. 10. Školní poradenské pracoviště - vymezení a strategie školního poradenství, pracovníci ŠPP a jejich standardní činnosti, slabé a silné stránky. Profese školního psychologa. Školní poradenství a inkluzivní vzdělávání, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. Tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, jedno téma je zasazeno do rámce seminářů:
1. Poradenství jako psychologická disciplína, vnitřní členění.
2. Teorie a obecné aspekty poradenství.
3. Teoretické přístupy v poradenství, integrativní a eklektické přístupy
4. Současný poradenský systém ve školství.