Předmět se zabývá jedním z významných nástrojů poradenství - vedením skupin, s akcentem na období adolescence. Cílem předmětu je předání základních informací o vedení adolescentní poradenské skupiny a na jejich základě tvorba metodiky práce poradce při vedení poradenských skupin. Jde o prohloubení kompetencí a senzitivity k poradenským a terapeutickým intervencím budoucích psychologů. Obsah je rozdělen na dvě tematické linie:
A) Zvýšení teoretického backgroundu skupinového poradenství a konkretizace potřebnosti skupinových forem práce v psychologickém poradenství. Odlišné metody práce oproti výuce (pozitivní atmosféra skupiny, využití skupinové dynamiky, koheze skupiny, apod.) posilují účinnost skupinových forem poradenské práce i ve školních poradenských službách. Poradenská pracoviště PPP a především SVP realizují skupinové poradenství jako jednu z forem intervence. Ve školním poradenství má zejména funkci preventivní, cílem je podpora osobního rozvoje žáků, kterou považujeme za primární prevenci možných poruch v sociálním vývoji dospívajících, i prevenci širokého spektra podob rizikového chování.
B) Druhou linií je tvorba metodiky vedení poradenských skupin se zaměřením na: zásady poradenského vedení skupiny, roli poradce, kritéria vzniku poradenské skupiny, typy skupin, etapy v přípravě poradenského programu, analýzu použití technik. Dále jsou analyzovány konkrétní poradenské programy a relevantní literatura k jejich tvorbě. Tvorba metodiky tedy velmi úzce doprovází a propojuje linii teoretického backgroundu problematiky.
Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1, Skupinové poradenství - vymezení, historie, limity 2, Adolescentní skupina a její specifika 3, Typy skupin 4, Vývoj skupiny 5, Skupinová dynamika 6, Role poradce 7, Etické aspekty skupinové práce 8, Průběh skupinového poradenství 9, Specifické formy skupinového poradenství - svépomocné skupiny, rodičovské skupiny 10, Typy používaných technik ve skupinkovém poradenství 11, Zásady tvorby vhodného poradenského programu pro cílovou skupinu 12, Reflexe poradenského programu, otázky supervize, evaluace