Cílem kurzu je uvést do nového způsobu sebereflexe a určitého způsobu uvažování. Kurz nabízí konkrétní autodiagnostické postupy, které by učitelům umožnily získat a vyhodnotit autodiagnostické údaje. Jejich znalost je nutná pro psychologa působícího ve školství a pracujícího s učiteli. Autodiagnostika tak, jak je v kurzu chápána, není dosud běžnou problematikou v naší ani zahraniční pedagogicko-psychologické literatuře. Pro pochopení autodiagnostických analýz je nutný vhled do relativně širokého spektra poznatků z různých oblastí psychologie. Jde především o problematiku pojetí žáka a pojetí úspěšného žáka, problematiku pedagogicko-psychologické diagnostiky, sociálně psychologické problematiky včetně interakce a komunikace ve vyučování a otázky motivace, schopností, školního prospěchu. Témata:
1. Koncepce přípravy kompetentního učitele - analýza odpovídajících kompetencí učitele, vypracování metod pro osvojení těchto kompetencí.
2. Kompetence potřebné pro práci v sociálních oblastech - odborné a sociální kompetence, sebekompetence.
3. Zdroje a způsoby osvojování klíčových kompetencí učitele - odborné kompetence, sebekompetence, autodiagnostika v oblasti subjektivních (implicitních) teorií (konceptu) učitele, sociální kompetence.
4. Koncept osvojování profesních koncepcí učitelem se zaměřením na vyučovací činnost - teoretická příprava v oblasti uvedených koncepcí, praktická příprava v oblasti uvedených koncepcí.
5. Autodiagnostika – pojem, subjektivní (implicitní) teorie, sebereflexe.
6. Autodiagnostika jako jeden z předpokladů a účinný nástroj sebereflexe učitele.
7. Typy autodiagnostických analýz.
8. Autodiagnostický výcvik zaměřený na témata klimatu ve třídě, zjišťování podílu učitele na typu vyvolávané motivace u žáků, analýza průběhu vyučovací hodiny jako zdroj autodiagnostických informací, zjišťování vlastních preferencí v hodnocení žáků.