Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a modely kognitivní behaviorální psychoterapie. Kurz sám je zaměřen na předání základních znalostí v oblasti kognitivní behaviorální terapie jako předpoklad o rozhodování o další odborné kariéře studentů a jako základní vybavení každého psychologa při konfrontaci s psychickými poruchami v jeho každodenní práci pro případné rozhodování o dalším postupu v práci s klienty trpícími psychickými poruchami (osvojení si dovedností pro orientační rozhovor a znalostí pro rozhodování o případné psychoterapii).
Kurz sestává ze dvou tematických bloků: a) analýza chování jedinců trpících psychickými poruchaml: S-O-R-C-K model na příkladu deprese b) vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem.
Ad a) Analýza chování jedinců trpících psychickými poruchami. Definice psychických poruch je podána v pojetí kognitivní behaviorální terapie, je doplněna videozáznamy z rozhovorů s pacienty s různými psychickými poruchami (depresivní, psychotickou a úzkostnou symptomatikou), přičemž je kladen důraz na obecné charakteristiky projevu psychických poruch v každodenní komunikaci. Cílem je přitom senzibilizovat percepci studentů psychologie vzhledem k signálům psychického utrpení, neadaptovanosti, iracionality a dalším projevům psychických poruch, mimo jiné i s fokusem na vlastní introspekci pozorovatele. Další část kurzu je věnována definici psychického zdraví a kontinuu psychické zdraví - psychická nemoc v oblasti vnitřních pocitů a využívání potenciálů s přechodem k definici základních principů kognitivní behaviorální terapie jako terapeutického směru orientovaného na empirickou psychologii a teorie procesu učení, přičemž základním východiskem porozumění psychickým poruchám je analýza podmínek, které psychické poruchy predisponují, vyvolávají a udržují. Dalšími významnými principy jsou cílová orientace, aktivní práce pacienta a transparence terapeutického procesu a vulnerabilita jako pravděpodobnostní princip výskytu faktorů zvýhodňujících vznik poruchy.
Ad b) Vedení psychoterapeutického rozhovoru, obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem. Studenti jsou seznámeni se sedmi fázemi průběhu kognitivní behaviorální terapie podle Frederika Kanfera. Jednotlivé fáze terapeutického procesu jsou studentům ilustrovány pomocí videozáznamů odpovídajících výseků z několika psychoterapeutických sezení s různými pacienty. Následuje seznámení se základními metodami kognitivní behaviorální terapie, od rozpracování modelu vzniku a průběhu poruchy (s pacientem), přes metody registrace chování, emocionálních stavů a kognitivních procesů pacientů, metodu kognitivní restrukturace systematické desenzibilizace po tréning sociální kompetence a experimenty chování. Tato část je doplněna jednak krátkým relaxačním cvičením progresivní svalové relaxace podle Jacobsona a dalšími videozáznamy z terapeutických hodin.