Předmět navazuje na předmět Metodologie pedagogického výzkumu I. V tomto navazujícím předmětu je kladen důraz na kritéria provádění kvalitního pedagogického výzkumu a také na seznámení se s pokročilejšími metodami pedagogického výzkumu. Jsou probírány experimentální designy, smíšené výzkumy, pokročilejší analýzy zpracování dat včetně ukázek v konkrétních softwarech. V předmětu jsou probírány i metody užívané v mezinárodních srovnávacích výzkumech. Cílem předmětu je připravit studenty na samostatné provedení pedagogického výzkumu. Dále by studenti měli být schopni analyzovat metodologický postup v odborných studiích a také kriticky posoudit české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání.
1. Kritéria pro kvalitní provádění výzkumu, měření validity a reliability.
2. Experimentální designy v pedagogickém výzkumu: modely, příklady využití, interní a externí validita, hrozby validity v experimentálním výzkumu.
3. Smíšený výzkum v pedagogice: podstata, modely, jednofázové plány, příklady využití.
4. Příklady analýzy dat ve smíšeném výzkumu.
5. Inferenční statistika: regresní modely, faktorová analýza, shluková analýza, sématický diferenciál.
6. Práce se softwary pro analýzu dat z kvalitativního a kvantitivního výzkumu.
7. Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání: příklady těchto výzkumů, metodologické zpracování dat z těchto výzkumů, výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.