Předmět přináší orientaci v obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých. Cíl: Studující má znalosti teoretických východisek a kontextu vzdělávání dospělých v ČR. Objasní didaktické principy vzdělávání dospělých, prokáže dovednosti realizovat vybrané výukové postupy a odborně je zdůvodní.
1. Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání. Odborná základna a andragogický výzkum.
2. Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
3. Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
4. Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní p ředpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
5. Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
6. Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
7. Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.
8. Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
9. Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
10. Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.